Живемо у ритмі подій
МІСТО

«Голими руками розгрібала купу сміття»: Реставраторка розповіла про знищені розписи у церкві на Львівщині

Цими розписами захоплювалася інтелігенція Галичини початку ХХ століття, а сучасні студенти по них вивчали історію українського іконопису
15:03, Сб, 18 Тра 2019 Мар'яна Галькович
Фото: Ірина Гірна

Днями, в ході ремонтних робіт у церкві Успіння Пресвятої Богородиці УГКЦ у Славську, знищили  автентичні розписи початку ХХ століття Модеста Сосенко та його учня Юліана Буцманюка. Митці  були добрими приятелями Андрея Шептицького, а Сосенком митрополит фактично опікувався і навіть відправляв його вчитися закордон.

Фото: Ірина Гірна

Про цінність розписів та те, що вдалося врятувати Galnet розповіла художниця-реставраторка Ірина Гірна, яка разом із іншими небайдужими, голіруч діставала фрагменти з розписами із купи «будівельного» сміття:

– Ми відібрали, чесно кажучи, не найцінніші речі, бо всі фрагменти скинуті в купу. Я голими руками це розгрібала. І те, що вдалося витягнути, то витягнули. Руки роздерті до крові, але не болять, болить серце. На жаль, ми не витягнули жодного лика чи фрагменту розпису. На тих фрагментах, які ми відібрали, видно декілька шарів фарби. А це значить, що розписи Сосенка і Буцманюка під тою кількістю фарби є. І їх можна було відновити, а також зробити реконструкцію втрачених фрагментів. Потрібне було лише бажання. Для української культури – це були дуже цінні розписи і я вперше бачу, щоб отак на зло все збили.

Читайте також: Львівські семінаристи влаштовують вечері для потребуючих: як долучитися

Уламки, які вдалося відібрати, вже почали досліджувати. Перші результати, за прогнозами пані Ірини, будуть приблизно за 2 тижні.

Фото: Ірина Гірна

– Спершу треба зробити дослідження на пігмент, тиньк. Будемо знімати кожен шар, щоб бачити скільки їх було загалом і порівняти з новими фрагментами, які ми відібрали. Бо в одному місці може бути 1-2 шари, а може й не був живопис Сосенка замальований. Зараз важко сказати.

Ускладнює роботу й те, що ніхто зі спеціалістів церкву не оглядав, відповідно й  акту-заключення про стан розписів та інформації про те, що саме було замальовано – не було. Сама ж Ірина Гірна востаннє у цій церкві була влітку минулого року:

Фото: ЛОДА

– Мені видається, що залишилося дуже багато оригіналу. Можливо, лише частково були замальовані деякі фрагменти. На верхній частині храму Сосенко розмалював Бога Отця, але воно не збереглося до теперішніх часів. Була дуже гарна композиція Ангелів, які літають по колу.  Були Євангелисти, Херувими. Нижні частини розписів були перемальовані, бабинець був повністю перемальований, люди згадують, що це зробили у 1984 році.

Фото: ЛОДА

Читайте також: Багатодітна мама з Трускавця розповіла, як виховати сімох дітей, щоб бути для них позитивним прикладом

Пані Ірина також розповіла, що вони планують організувати у Львові виставку, де покажуть те, що вдалося врятувати:

– Коли зробимо всі дослідження, то організуємо виставку цих фрагментів для всіх людей.

Розписи Модеста Сосенка та Юліана Буцманюка ще є на Львівщині, наприклад у Жовкві. А ще, у селі Підберізці є зразок живопису Сосенка, а на Золочівщині є дерев’яна церква, яку розписував Сосенко.

Фото: ЛОДА

До слова, що у церкві залишилась лише частина розписів, проте автентичні розписи митців Модеста Сосенка та Юліана Буцманюка збили та винесли із храму разом із будівельним сміттям.  у Львівоблдержадміністрації кажуть, що звертатимуться до суду.

–Ми звертаємось до суду з позовом про вилучення з власності Славської громади пам’ятки архітектури місцевого значення. Ми не можемо допустити, аби автентичні розсипи Модеста Сосенка та Юліана Буцманюка, керамічна плитка фабрики Івана Левицького були знищені,- прокоментувала т.во. директора департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської ОДА Оксана Ткачук.

 

Позначки:
Львівщина церква

Найбільше читають:

Нове на сайті: