Живемо у ритмі подій
ЛЮДИ

Імператриця Сісі: Хто вона та як її портрет потрапив у Львівську галерею мистецтв

Колекція експонатів Львівської національної галереї мистецтв імені Бориса Возницького нараховує понад 64 тисячі творів світового та національного мистецтва. Про один такий ми розповімо
14:30, Сб, 23 Тра 2020 Ольга Головчин
Фрагмент портрету Єлизавети Баварської у виконанні Георга Рааба. Джерело фото: pinterest.ch

Портрет австрійської імператриці Єлизавети Баварської у виконанні австрійського живописця Георга Рааба, 1874-го року створення, належить до найвідоміших експонатів колекції галереї. На прохання Galnet наукова співробітниця відділу «Музей Європейського мистецтва XIX-XXI століть» Ірина Шабля-Гусір детальніше розповіла про це полотно.

На фото Ірина Шабля-Гусір. Фото надала Ірина Шабля-Гусір

Портрет імператриці Єлизавети потрапив до Львівської національної галереї мистецтв у 1940-х роках під час націоналізації приватного надбання. Його отримали з приватної колекції колишнього намісника Галичини та власника родинної мистецької збірки, яка нараховувала величезну кількість творів західноєвропейського мистецтва, Войцеха Аґенора Голуховського. Як саме полотно опинилось у Голуховського достеменно не відомо, але припускають, що чоловік міг купити його, або портрет могли подарувати, чи ж отримати як зображення тогочасних очільників держави. Таке, каже Ірина Шаблі-Гусір, могли практикувати у той час.  

Хто така імператриця Сісі?

Єлизавета Баварська дружина імператора Франца Йосифа І, імператриця Австрії та королева-консорт Угорщини з 1854-го та 1867-го років. У світі відома під пестливим іменем Сісі. 

З дитинства до ролі королеви-консорт Франца Йосифа готували її страшу сестру Гелену, проте під час спільної зустрічі імператор вподобав саме Єлизавету. 

«Коли він побачив Сісі, його, мабуть, захопила її життєрадісність і активність. У родинному домі в Баварії вона мала значно більше свободи для власного часопроведення, а от після одруження їй доводилось виконувати обов’язки, покладені на неї. Я гадаю, що Сісі дуже романтична та «глибока» особистість. Була освіченою жінкою, захоплювалась мовами, поезією, літературою»,  – розповідає мистецтвознавиця.

Франц Йосиф I у формі фельдмаршала. 1865. Портрет роботи Ф. К. Вінтергальтера. Джерело фото: uk.wikipedia.org

Також Єлизавета активно подорожувала. Окрім ближньої Європи, вона  побувала у Португалії, Іспанії, Алжирі, Греції, Єгипті – тобто у тих місцевостях, які королівські особи на той час практично не відвідували.

«Сісі практично об’їздила пів світу. До речі, є згадки, що у потязі для неї обладнали персональний вагончик, спеціально передбачений для довготривалих подорожей. Невідомо, чи це правда, але кажуть, що в одному з вагонів перевозили навіть козу, щоб завжди були молочні продукти. Загалом у вояжах її супроводжували близько 60-ти осіб персоналу. Сісі також дуже любила морські прогулянки. В одному з джерел відшукала інформацію, що у неї було татуювання у вигляді якоря», – додає Ірина Шабля-Гусір.  

Єлизавета Австрійська у виконанні Франца Вінтергальтера, 1865. Джерело: uk.wikipedia.org

Читайте також: Про Мирослава Ягоду: без назви

Також дослідниця зазначає, що Сісі ретельно дбала про свою зовнішність. Тому, щоб завжди виглядати привабливою, вона вдавалась до незвичайних способів догляду.

«Імператриця була дуже екстраординарною жінкою. Для неї власна краса була її ідолом, а догляд за тілом вона перетворила у справжній культ. Є інформація, що Сісі їла сире м’ясо та робила з нього маски. Спала вона на жорсткому валику замість подушки і на ніч практикувала обгортання бедер тканиною, попередньо змоченою фіалковим чи яблучним оцтом. Її ріст становив 1 метр 72 сантиметри, а вага ніколи не виходила за межі 51 кілограма. Сісі завжди мала при собі вуаль, парасольку, рукавички і віяло».

На долю Єлизавети Баварської припало безліч життєвих випробувань. Це, зокрема, смерть доньки Софії та самогубство сина Рудольфа. 

«Одного разу вона поїхала у подорож та взяла зі собою доньок. Під час поїздки вони захворіли, за однією інформацією, на грип, за іншою – на шлункову інфекцію. Ґізела, молодша донька, одужала, а Софія, на жаль, померла. Це був початок тих непоправних втрат, які Єлизаветі доведеться пережити». 

«Третім в імператорському подружжі народився син Рудольф. Майбутній намісник престолу, якого з дитинства готували до цієї відповідальної місії. Він одружився з бельгійською принцесою, проте це були радше політичні зв’язки, а не почуття. У 1889 Рудольф наклав на себе руки. Його знайшли мертвим разом з коханкою Марією фон Вечера. Це було страшною трагедією для усіх, а імперія залишилась без спадкоємця. Вважають, що після смерті Рудольфа Єлизавета дотримувалась пожиттєвого трауру».

Відтак, через «розхитаний» та нестабільний емоційний стан Сісі часто впадала у депресії: вона курила та нюхала опіум, що було поширеним явищем у королівському дворі. 

Варто зауважити, що Єлизавета ніколи не брала участі у політичній діяльності. Хоча, кажуть, що у складні часи для Австрійської імперії, велику роль відіграла її особлива прихильність до угорського народу. Вона вподобала їхню культуру, вивчила угорську мову, яка є однією з найскладніших у світі. Оскільки, угорці навзаєм полюбили Сісі, то розглянули пропозицію Австрійського уряду й дали згоду на створення дуалістичної монархії з назвою Австро-Угорська імперія. 

Портрет Сісі

Георг Рааб – відомий австрійський живописець середини XIX століття. Свого часу він був дуже популярним у Європі, зокрема при Австрійському дворі. Художник відзначився мініатюрами, які виконував олійними фарбами, аквареллю.

«Особисто портретувати знатних осіб, а тим паче перших облич країни, могли лише відомі та досвідчені художники. Тому, якщо Георг Рааб портретував Єлизавету, очевидно, що на той час він заслужив певний авторитет. Рівноцінно така ж робота із зображенням Сісі, теж створена Георгом Раабом у 1874-му році, представлена у столиці Австрії, у Відні в Австрійській галереї Бельведер»,  – пояснює Ірина Шабля-Гусір.  

Портрет Єлизавети Баварської у виконанні Георга Рааба. З колеції Львівської національної галереї мистецтв імені Бориса Возницького. Джерело фото: pl.wikipedia.org

Цікаво, що на портреті, який перебуває у Бельведері, Єлизавета має  більш відкритий погляд, а на тому, що у Львові – таємничий.

Нагадаємо, зараз у палаці Лозинського триває реорганізація постійної експозиції. Чи потрапить портрет Єлизавети Баварської до неї наразі невідомо, проте Ірина Шабля-Гусір каже, що вже восени поціновувачі мистецтва зможуть побачити полотно наживо. 

До слова, після смерті Єлизавети, Франц Йосиф I на території Австро-Угорської імперії почав зводити храми в честь патронеси своєї дружини. У Львові він заклав камінь для костелу Ольги та Єлизавети. 

Читайте також: «Кожен, хто приходить, ставить питання, як це зроблено»: У львівському арт-центрі «Я Галерея» презентували проєкт «Вода»

Сподіваємось, ця стаття була корисною для вас. Підписуйтесь на наш Telegram. Ми цінуємо ваш час, тому надсилатимемо лише ті матеріали, які справді варті вашої уваги.

Найбільше читають:

Нове на сайті: