Живемо у ритмі подій
ЛЮДИ

Львівська національна галерея мистецтв знову у центрі уваги: Чому у замках Львівщини не люблять туристів

Чому закрили ресторан «Гридниця»?Які умови роботи замків Львівщини не влаштовують гідів та туристів? Чому з галереї мистецтв звільняються науковці, – розслідування Galnet
19:45, Пт, 21 Сер 2020 Марта Байдака
Усі фото: Galnet

Львівська національна галерея мистецтв імені Бориса Возницького – найбільший художній музей України. Розташований у Львові, на вулиці Стефаника, 3, майже навпроти Львівської національної наукової бібліотеки імені Стефаника. Загальна кількість експонатів – понад 62 тисячі. Борис Возницький керував галереєю більше ніж 20 років, а в 2013 році, згідно з наказом Міністерства культури України, Львівській національній галереї мистецтв присвоїли його ім’я. Чотири роки тому наступником Бориса Возницького став Тарас Возняк. Уже з першого року керування Тараса Возняка почались скандали довкола галереї мистецтв. Перший скандал був у 2017 році, коли після перевірки артефактів ініційованої самим Тарасом Возняком, недорахувались 95 стародруків.

«Ми виявили відсутність 95 стародруків, а також двох рукописів. Я отримав два акти. В інвентарних книгах зазначено 58 рукописів, наявні 56. Інший акт – звірка фонду «Стародруки». Виявлено 499 інвентарних позицій, не виявлено 95. І це лише результати звірки кириличних стародруків. У нас ще є фонд стародруків латиницею та книги. Їх перевірка ще триває. Масштаби катастрофи є не до порівняння за всю історію України», – заявив тоді Тарас Возняк.

Тоді ж Головний зберігач фондів Львівської національної галереї мистецтв Ігор Хомин зазначив: «Упродовж якого періоду зникали стародруки – ми не можемо сказати».
Відбулася масштабна пресконференція, на яку прийшла і донька багаторічного директора Львівської галереї мистецтв Бориса Возницького Лариса Возницька.

«Я вважаю, що це сфальшований напад на добре ім’я Бориса Григоровича Возницького і частково на мене. Я готова допомагати відповідним органам ще раз провести усю звірку фондів, але на цей час буду вимагати відсторонення від посади Тараса Возняка, який упереджено ставився до Возницького ще за його життя», – сказала Возницька.

Нагадаємо, Лариса Возницька тимчасово очолювала галерею мистецтв, на її місце призначили Тараса Возняка.

Цього року Львівська національна галерея мистецтв фігурує в іншому скандалі – власниця ресторану «Гридниця» Ярослава Павлюковець у прямому ефірі на своїй facebook-сторінці заявила, що закриває свій заклад на території Олеського замку – через тиск керівництва галереї.

Чому розгорівся скандал та які умови висунуло рестораторці нинішнє керівництво галереї мистецтв – дивіться у сюжеті нижче.

Galnet намагався поспілкуватися зі самим Тарасом Возняком, однак на розмову з нами вийшов лише його речник Василь Мицько.

Читайте також: Кому вигідний «стриптизний» ажіотаж довкола Львівського палацу мистецтв

Як пояснив Galnet Василь Мицько, галерея хотіла уточнити умови договору оренди, які, за його словами, були не чітко прописані попереднім орендодавцем.

«Ця потреба виникла тому, що 19 червня Львівська галерея мистецтв отримала Олеський замок на баланс. Звісно, ми прагнемо кращих варіантів співпраці – від падіння відвідуваності страждають музеї теж. Фактичні цифри – за 12 календарних днів червня Галерея отримала з оренди близько 1 тисячі гривень, за липень планується отримати близько 2 700 гривень. Ресторан «Гридниця» заплатить загалом 5400 гривень, бо 50% йде у держбюджет», – пояснив у коментарі Galnet Василь Мицько.

Але не тільки у ресторані справа. Філіями Львівської національної галереї мистецтв є замки Львівщини, до яких завжди привозили туристів не тільки з України, але й з усього світу. Але умови роботи замків та те, як працівники приймають відвідувачів – не подобається гідам. Тому на початку серпня відбулася пресконференція з туристичними операторами та керівниками музеїв Львівщини. Говорили про години роботи музеїв та їхню клієнтоорієнтованість. Загальну позицію гідів Львівщини висловлював директор та засновник туроператора «Відвідай» Ігор Губіліт. Чоловік каже, більшість музеїв на Львівщині є клієнтоорієнтованими й стараються зробити все, що у їхніх силах, аби туристи були задоволені. Але є й винятки, це філіали Львівської національної галереї мистецтв імені Бориса Григоровича Возницького – замки «Золотої підкови» (Олеський, Підгорецький та Золочівський).

«Вони загалом не зацікавлені у туристах, складається враження, що їм байдуже скільки до них приїде туристів і яке враження про наш край вони будуть мати після відвідин. Серед працівників музеїв та їхніх охоронців має місце нерозуміння потреб туристів, а часом і хамське ставлення до них та повна відсутність клієнтоорієнтованості. Директор галереї Тарас Возняк на зустрічі в облдержадміністрації заявив, що Олеський замок вже вичерпав пропускну здатність приймати туристів. Це виглядає смішно, враховуючи, що час роботи замків є одним з найкоротших в Україні. Вихід простий, збільште час роботи – отримаєте більше туристів. Чому замок у Збаражі працює 11 годин, а Олесько 7 годин? Були випадки, що на державні вихідні, через короткий час роботи замків і велику кількість охочих, багато людей не потрапили у замки, бо їх позачиняли. Ми мали одну таку історію, коли групу з 50 людей не пустили в Олеський замок, бо через погану дорогу між Золочевом і Підгірцями автобус пробив колесо», – розповідає у коментарі Galnet Ігор Губіліт.

І це ще не усі проблеми – каже Ігор Губіліт, в екскурсоводів є ще низка зауважень до музеїв «Золотої підкови».

«Потрібно забезпечити достатню кількість екскурсоводів різними мовами для обслуговування туристів, дозволяти проведення екскурсій ліцензованим гідам, без оплати за екскурсійне обслуговування. У більшості випадків є брак екскурсоводів у замках (а часом і їхня повна відсутність), і тому вони дозволяють проводити екскурсії гідам, які привозять групи, але вимагають оплату екскурсійного супроводу, що є порушенням законодавства України, оскільки послугу не надали працівники установи, а туристичним фірмам треба платити двічі за ту саму послугу. Також слід впорядкувати процес запису туристичних груп на відвідування замків, проводити його прозоро і онлайн, бо зараз він проводиться по стаціонарному телефоні, на який не завжди відповідають працівники. Варто зробити можливість купувати квитки онлайн, бо часто у високий сезон перед касою бувають черги. Зробити сучасні санвузли у замках чи на їхній території, які могли би обслуговувати великі групи туристів на належному рівні. Зробити одноденний квиток зі знижкою для відвідування усіх замків-філіалів Львівської національної галереї мистецтв.Це зекономить час і гроші для туристів та покращить логістику для туристичних груп. Дозволити групам, які чекають у черзі на вхід в Олеський замок (до експозиції) заходити на територію і гуляти нею, бо зараз всі скупчуються перед воротами, що виглядає як неповага до людей та недотримання санітарно-епідеміологічних норм», – пояснює свою позицію Ігор Губіліт.

І додає:

«І як вишенька на торті, минулого тижня(3 серпня) новопризначений заступник керівника галереї з наукової роботи Зеновій Мазурик на круглому столі, який стосувався співпраці культури і туризму, сказав прямим текстом, що він ненавидить туристів. Там були близько 10 осіб, які можуть підтвердити мої слова»,– каже у коментарі Galnet Ігор Губіліт.

Читайте також: У розпал пандемії COVID-19 Львів залишився без головного медика. Хто замінить Володимира Зуба

Є і такі гіди, які цілеспрямовано оминають замки Львівщини.

«Не через пандемію, я вже років два уникаю туди їздити. До прикладу, у Золочівському замку я себе не комфортно почував, з огляду на те, як до нас ставилися працівники замку. Я знаю, що у директора є внутрішні розбіжності з працівниками замку. З одного боку я розумію, що Возняку не легко, а з іншого боку, ти знаєш, куди ти йдеш, все ж таки чотири роки на посаді. У мене є запитання до працівників музеїв і директорів, чи вони зверталися уМіністерство культури з поясненням, що часи змінилися, туризм та турист змінився. Мені на це запитання ніхто відповіді не дає, усі усміхаються. У мене складається враження, що їм вигідна така ситуація, яка є, їм подобається плакати та розказувати, як з культурою все погано. Навколо нас є тьма країн, які заробляють на туризмі, але культура від того не страждає. Проблема має системний характер. Системний характер полягає у тому, що вони не можуть визначитися, вони наукова установа, лише музей у сенсі реставрації та збереження експонатів, чи їм потрібні гроші від нас. Людей, яких ми привозимо у їхній музей, не цікавить, як у них там наукова робота відбувається. Без вирішення цієї проблеми покращення не буде», – пояснює у коментарі Galnet екскурсовод та львовознавець Ігор Лильо.

Журналістка Galnet поспілкувалась з донькою колишнього директора галереї мистецтв Ларисою Возницькою. Жінка каже, у Галереї мистецтв не була з 2016 року, але переживає за долю музею книги.

«Я в галереї не була з 2016 року. Я не хочу цей бруд зараз підіймати, я за цей час постаралася вийти з того всього, з тих переживань, з тих лікарень. Досі мене хвилюєте, що у жовтні у галереї мистецтв відкриватиметься музей модернізму, у приміщенні, де колись був музей книги. Цікаво, куди дівається музей книги? Батько (Борис Возницький) зібрав стільки книжок, стародруків і цікаво, де буде тепер музей книги. Але ці всі питання до директора картинної галереї», – каже у коментарі Galnet Лариса Возницька.

Щодо роботи замків «Золотої підкови» журналістка Galnet поговорила з речником Львівської національної галереї мистецтв імені Бориса Возницького Василем Мицьком.

«Графік роботи замків традиційний, але зараз є вимоги згідно з карантином – відвідувачі мають бути у масках, повинна бути обмежена кількість людей. Традиційно, замки працюють у будні дні з 11:00 по 17:00, у вихідні – з 10:00 по 18:00. Стосовно облаштування замків, то роботи ведуться постійно у всіх наших філіях. Якщо ми говоримо про комфорт для відвідувачів чи тих самих працівників, то ми над цим працюємо. Щодо плинності кадрів у галереї мистецтв, то я вам скажу, що у нас йде реорганізація відділів, щоб це було корисно у плані науки, комфорту та навіть обслуговування тих відвідувачів, які приходять. Традиційно, коли установа реформується, хтось вирішує не рухатись далі, але, як на мене, до нас прийшли багато нових науковців. До прикладу, прийшов пан Мисюга, який буде керувати музеєм модернізму. Щодо музею книги, ми теж плануємо його відкрити. Книги не пропали, вони є у сховищі. Приміщення, де був музей, поділили на дві частини, другий поверх буде музеєм модернізму, на першому поверсі буде музей книги, але там ще не завершився ремонт», – пояснює у коментарі Galnet Василь Мицько.

Зробити замки Львівщини туристичними взялася вже сама Львівська ОДА.

«Основні умови роботи їм диктує Міністерство культури, але ми спробуємо зробити ці об’єкти туристичними, і гіди готові з нами співпрацювати. Ми всі їхні вимоги виписуємо і пробуватимемо знайти спільну мову з керівництвом галереї. Зараз важливо побувати правильну стратегію, внутрішній туризм давно існує. Сьогодні не вистачає не тільки Львівщині, але й Україні правильної клієнтоорієнтованості, правильного сервісу, умов та обслуговування, прийому гостей.І над цим усім потрібно працювати. Є технічна річ, яку потрібно зробити, це сайт, де можна купити квитки в усі музеї Львівщини чи інші заклади культури», – розповідає у коментарі Galnet заступник голови Львівської ОДА Юрій Холод.

Як розповів Galnet колишній працівник галереї мистецтв, ім’я його ми не називаємо з міркувань безпеки, у галереї «зачищають» усю інформацію після працівників, які звільнилися.

«Вільнодумних людей у галереї мистецтв не люблять. Звітів у галереї мистецтв не ведуть, принаймні від попередників, які йдуть з тої чи іншої посади. Коли приступаєш до роботи, тобі дають чистий кабінет, у буквальному розумінні і в документальному. Робочий стіл комп’ютера з папками та документами пустий, а всі старі файли видаляють. Щодо роботи директора музею, то працювати з ним нелегко, амбіції працівникам потрібно тримати при собі. Оскільки Тарас Возняк вимітає всіх незручних. Ти не сам ідеш з роботи, тебе звільняють. Людей справді доводили до відчаю, до інфарктного стану. Сьогодні усі переживають за свої місця, бо ніхто не знає, хто стоїть за Тарасом Возняком, як він став директором галереї, адже він далеко не мистецтвознавець. Є багато науковців у галереї, але виходять офіційні каталоги зі статтями, які нібито писав Тарас Возняк. Дуже дивно, що у нас у мистецтві керують науковцями люди, які далекі від мистецтва, отже комусь такі люди вигідні».

Читайте також: Історико-архітектурний Заповідник у Жовкві ліквідують до кінця вересня – Міністерство культури

Сподіваємось, ця стаття була корисною для вас. Підписуйтесь на наш Telegram. Ми цінуємо ваш час, тому надсилатимемо лише ті матеріали, які справді варті вашої уваги.

Найбільше читають:

Нове на сайті: