Живемо у ритмі подій
ЛЮДИ

«Мені кажуть, що їм смішно слухати реп українською», – львівський репер Довгий Пес

У стінах осередку львівського андеграунду – Kickit Records, журналіст Galnet зустрівся з Олександром та його колегою по гурту – Джонні Дивним, щоб поговорити про творчість, гурт та реп-індустрію в Україні
15:00, Сб, 30 Бер 2019 Юрій Андріїв

У кінці січня львівський репер Довгий Пес (Олександр Благодеров) випустив сольний міні-альбом – «10 хвилин на березі моря», а минулого року у нього вийшов повноформатний альбом – «#СОЦІАЛЬНИЙАЛКОГОЛІК». Окрім сольної творчості, ще з двома реперами (Джонні Дивний та Аппекс) має гурт – Ціна Ритму.

Історія

Пес: Народився у Рівному. Реп я слухав з дитинства. Мене підсадили на нього в класі п’ятому. Завжди ходив наспівував чиїсь пісні, а потім спробував написати своє. Завжди подобалось, завжди перло. Потім вступив у «Львівську Політехніку» на факультеті «Телекомунікацій». Почав писати тексти десь на першому курсі. Це був приблизно 2008 рік, я тоді ще в гуртожитку жив. По сусідству там жив ще один репер – Sirious MC такий. Зараз він, напевно, музику вже не робить. Я почув у нього україномовний матеріал і зрозумів, що буду робити так само. І з ним я записав перший «фіт».
Після закінчення навчання я повернувся у Рівне. Там я познайомився з Віталіком (Аппекс, учасник Ціна Ритму). Декілька разів потрапив на якісь тусовки, де ми обидва виступали. З тих пір і почали спілкуватися. Потім почали робити спільний трек. Пізніше туди приїхав Андрій. Він теж привіз якийсь трек і вони з Віталіком почали його робити. Оскільки ми обидва мали по треку з Віталіком, то вирішили втрьох працювати над спільним альбомом. І так зробили «Точку неповернення» і створили «Ціну Ритму». Це був 2016 рік. З тих пір працюємо у цьому складі.

Текст

Пес: Я пишу про все. Усе цікаво. І це лише питання часу, коли я зачеплю якусь тематику. Я розповідаю про те, що я сам прожив. Це може бути щось негативне і щось позитивне. Задовбала, наприклад, комуналка. Написав трек про неї. Щось класне сталося – радію, ділюся цим. Я за те, щоб люди розвивались, цікавились чимось. Заходиш в Instagram і бачиш там дуже багато тупих людей. А у них вже є якісь фанати і вони робляться ще тупішими. Так не можна. Це якась гіпердеградація і хочеться про це кричати. Також пишу детективні, вигадані історії. Ще мене може чіпляти музика. Сподобався мелодія – сів, включив на повторі і пишеш. Так, наприклад, написав «Укрейніан шєт».

Читайте також: На Сихові знімають кадри до фільму про Україну після війни: деталі

Джонні: У гурті буває по-різному. Іноді ми можемо сісти, придумати тематику і розкрити її. У чомусь думки сходяться. На щось навпаки – у кожного своє бачення. Так і пишемо. А іноді хтось дає вже готовий куплет і каже: «Пацани, така є тема, якщо подобається – дописуйте». Хто відчув цей «вайб», прокачався – дописав куплет і зробили трек. Є артисти, які подобаються – кличеш їх. Хіп-хоп – це ком’юніті, у першу чергу. Тому багато виконавців співпрацюють.
Пес: Іноді буває, що доводиться когось шукати, щоб він доповнив трек якоюсь своєю ідею, коли сам не можеш придумати. В основному так «фіти» і народжуються.

Індустрія в Україні

Людям набридла вся музика, яка несеться у нас вже довший час. Попса класна, але молодь виростає. Вона прогресивна, більш відкрита до всього. Її вже не втримаєш такою «дурною» попсою. Ось хауз, наприклад. Він несеться в Україні достатньо довго. У нас класна рейв-сцена, яку визнала майже вся Європа. Але і вона скоро дістане. Тому питання, що прийде наступне? Я думаю, що це буде реп.

Читайте також: Письменникам, які пишуть про Львів, даватимуть тимчасове житло

Пес: Люди починають ворушитись, писати цікавіші матеріали, працювати по-новому, використовувати нові інструменти, краще просувати себе. Андеграунд кріпне і він може в один момент достатньо сильно вистрілити. Це досі андеграунд, тому що ти, все одно, робиш для небагатьох людей, але скоро воно вийде десь туди – до мільйонів. В Альони (Alyona Alyona, – ред.) так вийшло, наприклад. Коли з’являться такі ж персонажі – це питання часу. Ми працюємо над цим. Ми хочемо бути наступними. Альона за всіх не відстріляється, вона є бренд самої себе. А реп почнуть цінувати, коли буде ще четверо людей, які вийдуть на такий ж рівень. Коли буде така кількість артистів, що можна буде з ними зробити цілий фестиваль – це вже буде повноцінна реп-сцена. А поки люди знають про одну чи дві особи.

Читайте також: Найгнучкіша бабуся України тепер має свою сторінку в Instagram

Джонні: Альона не просто працювала у дитсадку. Вона теж була у «двіжусі». Давно точила «скілл» і випускала різні матеріали під різними псевдонімами.
Пес: Вона десь 8 років вже «маслає».
Джонні: Ми її давно знали.
Пес: Це якісний і влучний ребрединг. У будь-який момент хтось може переосмислитись, на щось наважитись, змінити свої підходи і взяти результат. Впевнений, що вона (Альона) довго до цього готувалася.

Читайте також: Терапія радістю. Як львів’яни стають клоунами заради діток у лікарнях

Ми, напевно, недопрацьовуємо у просуванні матеріалу. Десь не вистачає грошей, десь навичок. У наш час просування дуже важливе. В одиниць виходить просто залити музику в інтернет і вона сама стане популярною. Трек треба «запакувати», подати правильно туди, де його готові «з’їсти». Треба розуміти багато інструментів. В Альони це вийшло, бо вона знайшла собі класну команду і це спрацювало. А ми все дізнаємось самі, у всьому самі розбираємось. Тут не вистачає сміливих інвесторів з «баблом» і людей з «головами». Реп ще не довів, що у нього є успішний потенціал. Люди з «баблом» можливо дивляться на нас і думають, що «воно» не спрацює в Україні, бо тут просто не слухають український реп. Можливо з часом це зміниться.

Поки немає індустрії з чіткими правилами – артисти не виховуються. Вони, як би, настільки незалежні, що аж не розвиваються. Як би були якісь правила, умови – це вже б стимулювало до чогось. Виконавці розуміли б, як себе вести: десь прижати або, навпаки, розвинути у якомусь напрямі.

Читайте також: Львівська водійка таксі: «Поляки дивуються, що я жінка-таксист, у них, кажуть, немає такого»

В Америці, Росії андеграунд продавався. Там по іншому дивились на це все, вони хотіли його продати. А в нас кажуть: «Та ні, ти що, реп має бути «тру», він не продається». Це були, як жарти, здається смішно, але воно сформувало відповідні погляди у артистів. Усі почали так думати. Ми «провтикали» дуже багато, поки в Росії це все набирало обертів. А потім українці на них і переключились. У наших людей закарбувалася їхня (російська) музика в голові. Уявляєш, як їм тяжко вбити, що україномовний реп, який вони ніколи не чули, теж заслуговує на життя. Українцям потрібно пережити декілька таких стресів, типу: «Ох, це реп». Щоб вони десь на раз третій його сприйняли. Він ж такий самий, як і там. Люди кажуть: «Ну якось я перші рази слухав, але український реп – це ж «діч» якась. Потім вслухався на четвертий раз і зрозумів, що класно». Це питання сприйняття. Усі звикли чути – не українською. Здається всі так «топлять» за українську мову, але реп українською – це щось дике для них. Мені дехто каже: «Мені щось смішно стає, коли я чую реп українською. Смішно, що українські слова». А коли я з тобою розмовляю, чому ти не смієшся? Я ж теж з тобою українською розмовляю. У нас не розуміють поняття «реп – українською».

Читайте також: Іноземець у Львові організовує прибирання території біля «Цитаделі»

Натхнення

Пес: Наші репери щороку кажуть, що наступного року реп стрільне. Деякі кажуть: «Я щось відчуваю, щось має статись». Я думаю, що «це все» станеться через років 5. Тоді буде значно більше імен, значно більше концертів, репери будуть мати фіти з рок-гуртами, поп-виконавцями. Зараз з’являються новачки, які прокачуються дуже швидко. Вони кращі за нас, швидше «ловлять» ніж ми.

Майбутнє

Пес: Наступного місяця Ціна Ритму випустить новий альбом. Він називатиметься «Вічний двигун». Ми його писали десь від 2013 року. Тоді ми написали пісню «MVP». Вона була стартом написання цього альбому, але до нього вона не увійде. На неї вийде кліп і це буде таке «підведення» до альбому.
Джонні: Цей реліз планувався ще до виходу Точки неповернення. Але жодного треку до нього тоді ще не було. Була ідея.
Пес: Ідея в тому, що реп – це вічний двигун, який змушує нас працювати. Для нас це джерело постійної енергії. Написати, довести до ладу, випустити, почати нове. Цей двигун постійно працює і заряджає тебе. Кожен трек має якусь свою ідею. Цей альбом буде для всіх тих фанів, які були з нами до цих пір. Вони почують щось знайоме собі, що вони люблять, якими вони знають Ціну Ритму. Цей альбом буде своєрідною «крапкою». На цьому альбомі ми покажемо, якими ми ще можемо бути. У кінці квітня у Львові буде його презентація, тому приходьте.

Читайте також: «Стежки знищені, сходи – аварійні»: львів`яни вимагають врятувати Снопківський парк

Після цього альбому у нас починається робота над новим альбомом. До нього наші слухачі, певно, не готові. Це будуть нові ідеї, нове бачення музики. У ньому вже будемо всі ми втрьох, раніше Аппекс міг бути не у всіх треках. А там три учасники будуть повноцінно у кожній пісні. Ще ми знайшли музиканта, який буде робити нам продакшн. Це буде цікаво. Поки що в Україні я ще не чув людей, які роблять у такій стилістиці. Це буде нове звучання для Ціни Ритму і українського репу.

Декілька імен, які варто почути

Angelo Porter, гурт Ліра – класний бум-беп, PVNCH – вуличний україномовний реп. Денні Дельта, Глава 94, Nemo 322 – також вуличний реп, але на сучасному звуці, Ennyday – робить свіжий, легкий такий, трошки попсовий звук, але приємний. Він завжди на позитиві, пише легко. Ненапряжна музичка. Група Центра – мелодійний олдскульчик, з моментами хаузу та драм-н-бейсу. Тулим – напористий, жорсткий олдскульний реп.

Читайте також: На Сихові знімають кадри до фільму про Україну після війни: деталі

Найбільше читають:

Нове на сайті: