Живемо у ритмі подій
МІСТО

Мігай Мункачі та Імре Ревес: У Львові зазвучала угорська рапсодія

Чим вирізняється угорське мистецтво серед світового? На це запитання відповідають угорські митці, чиї роботи експонують у Львівській національній галереї мистецтв імені Возницького
13:25, Ср, 23 Жов 2019 Ольга Головчин
Фото: Galnet

«Угорська рапсодія» – масштабна виставка творів угорських художників XVIII – XX століття. Тут зібрали 78 робіт, серед яких живописні, графічні твори, портретні мініатюри та скульптура. Роботи переважно зберігались у фондах і тепер вперше представлені до огляду глядачів. Загалом у збірці галереї понад 90 робіт угорських митців. Більшість творів купили наприкінці 1950-х років. Також є ті, які надійшли зі старих галицьких колекцій ще у XIX столітті.

До творів зі старої колекції належать роботи Адама Маньйоки – одного з найпопулярніших портретистів Європи першої половини XVIII століття. Свого часу він створив такі роботи, як: «Портрет Каспера Бекеша» – угорського магната та «Портрет Миколи Дембовського – єпископа Кам’янця-Подільського».

На виставці також представлені такі популярні та колоритні угорські митці, як: Міклош Барабаш, якого, до слова, вважають зачинателем жанрового живопису в угорському мистецтві; Котас Карой, чий автопортрет купила одна з найвизначніших галерей у світі – Уффіці, адже вона колекціонує портрети найвідоміших митців часу; Міхай Зічі, Мор Тан та інші.

Автор роботи Котас Карой «Полудень»
Автор роботи Міхай Зічі. «Месія»

Провідне місце у виставковому залі займає робота «Портрет ученого», яку приписують Мігаю Мункачі – майстру психологічного портрету. Митець взяв псевдонім на честь Мукачева, де він народився. У 10 років він став сиротою та працював у майстерні столяра. Проте, не зважаючи на життєві труднощі, йому вдалось стати митцем європейської слави.

Автор роботи Мігай Мункачі. «Портрет ученого»

На експозиції також представлені 29 робіт Імре Ревеса з колекції галереї, який є послідовником Мігая Мункачі. Художник зазвичай зображував простих людей, їхні забави, повсякденне життя. Часто створював ескізи, де головними героями виступали звичайні селяни. Він змальовував їх у різноманітних іпостасях: зайнятих працею, зосереджених, щасливих, часом зневірених. Йому вдалось перейнятись їхнім настроєм та передати те, що вони відчували.

«Він став бережником свого часу. У цьому аспекті художник дуже цікавий. У наш час ставлення художника до дійсності є дуже завуальованим, не завжди легко сприймається глядачем. У цьому випадку роботи є доступними для будь-якого пересічного глядача», – коментує Galnet кураторка Світлана Стець.

Автор роботи Імре Ревес. «Перед вечорниця»

Своє почесне місце в «Угорській рапсодії» також посіли портретні мініатюри, створені майстрами Кароєм Штеріо та Медвеєм Аугустом.

«Тоді фотографій не було, кожна людина хотіла мати на пам’ять портрет близьких. Звісно, таку мініатюру, на слоновій кисті робили дуже довго. Це тонка й кропітка робота. Медвей досконало володів цією мініатюрною технікою. До речі, художник народився у Львові у 1813-му році. Вчився у Львівському університеті, потім у Віденській академії.

Займався мініатюрою, тому що це було мистецтвом, якого потребувала публіка. Згодом повернувся працювати до Львова, потім поїхав до Одеси та Харкова. В Одесі відкрив перше фотоательє, потім і у Харкові, де він помер. Ця постать об’єднує як угорську культуру, так і нашу» – розповідає Світлана Стець.

На виставці представлено різноманіття тематик, жанрів, технік, якими користувались художники. Частково це зумовлено тим, що у XIX – XX столітті виникло багато художніх осередків, які у своїй діяльності відштовхувались від нових художніх тенденцій, що розвивалися в Парижі та Дюсельдорфі. Митці часто зображували пейзажі та жанрові сцени із постатями національного угорського характеру.

Як зазначила Galnet кураторка виставки «Угорська рапсодія», необхідно відвідати виставку, щоб побачити та зрозуміти, чим вирізняється угорське мистецтво.

«Хоча воно є у контексті європейського, але має свою специфіку, колористику, форму, тематику. Також це твори, які відповідають високим мистецьким вимогам, що важливо. Окрім того, це різноманіття, багатство жанрів, багатство емоційних станів, які передають ці роботи. Адже, головне завдання мистецтва – передавати емоції», – підсумовує Світлана Стець.

Автор роботи Івані-Грюнвальд Бела. “Купальниці”

Виставка триватиме у Львові до 1 грудня 2019 у Палаці Лозинського, за адресою: вулиця Василя Стефаника, 3.

Читайте також: Закований ланцюгами рояль та 3D-кокони – у Львові презентували унікальний проект «П’яно-Форте IV»

Сподіваємось, ця стаття була корисною для вас. Підписуйтесь на наш Telegram. Ми цінуємо ваш час, тому надсилатимемо лише ті матеріали, які справді варті вашої уваги.

Найбільше читають:

Нове на сайті: