Живемо у ритмі подій
ЛЮДИ

У Львові реставрують унікальну середньовічну ікону «Страшний суд» (Фото)

Пам’ятка входить у десятку українських ікон XVI століття, на яких зафіксована дата їхнього виконання
15:02, Сб, 20 Бер 2021 Ольга Головчин
Усі фото надав Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького. На фото: художиця-реставраторка станково-темперного живопису Марта Колодій поруч із іконою «Страшний суд».

«Робота буде скрупульозною, довготривалою та дуже делікатною», – ділиться з Galnet художиця-реставраторка станково-темперного живопису Марта Колодій. Цього місяця вона почала реставрувати шедевр українського середньовічного іконопису – «Страшний суд» 1587 р.

Робота є найбільшою, яку доводилося їй відновлювати впродовж останніх 7 років, адже висотою ікона сягає 245 сантиметрів, а шириною – 194. Виконана вона темперними фарбами на дерев’яних дошках з липи. 

Як вона тут опинилася?

Ікона «Страшний суд» перебуває у збірці Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. Сюди у 1913-му році з експедиції її привіз тогочасний директор установи Іларіон Свєнціцький. Походить вона з дерев’яної церкви святого Миколая, що у Кам’янці-Бузькій. Звідти музеєзнавець також доставив ікону святого Миколая, яку, до слова, відреставрували у 2006-му році.

Мистецтвознавці вважають, що ці пам’ятки є оригінальними за своїм авторським виконанням і типажами, а «Страшний суд» входить у десятку точно датованих  українських ікон XVI століття. 

На фото: «Страшний суд» 1587.

На середньовічних іконах підписи авторів, за поодинокими винятками,  відсутні. Наша пам’ятка також анонімна. Однак, майстер був високого професійного рівня, унікальним за своїм образним баченням, художнім трактуванням, каже завідувачка відділу давнього українського мистецтва Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького Марія Гелитович.

На фото: Марія Гелитович.

Що зображено на іконі?

Це велика монументальна композиція, яка повинна нагадати людям про швидкоплинність життя. Ікона має три основні тематичні складові: Кінець світу, Суд Божий і Воскресіння з мертвих. Дія на ній розгортається горизонтальними смугами – регістрами. 

«Особливістю цієї пам’ятки є величезний фрагмент Євангелія від Матвія, у якому йдеться про Страшний суд. Наприкінці тексту є дата – 1587 рік. Відтак, ми можемо точно сказати, коли з’явилася ця ікона», – додає Марія Гелитович.

На фото: фрагмент Євангелія від Матвія.

Ікона містить багато сцен, та безліч дійових осіб. Уверху композиції зображені ангели, ліворуч від них – Богородиця та Ісус Христос біля воріт Небесного Єрусалиму, а з іншого боку – сценка перемоги Архангела Михаїла над сатаною. 

«Дуже цікаві народи, зверніть увагу на те, як іконописець зобразив їхній одяг. Хтось має європейську одежу, дехто лицарські обладунки чи національні костюми. Дуже цікаві та колоритні типажі», – акцентує мистецтвознавиця.

На фото зображені народи, про які розповідає Марія Гелитович.

Унизу ікони з правого боку зображена вогняна ріка, яка протікає до пащі чудернацької потвори. Там, за словами Марії Гелитович, серед душ можна виділити трьох персонажів: короля, єретика і ткача, з вуст якого виходить прядиво. Цікаво, що в пеклі дуже часто зображували ремісників: мельника і ткача, бо вважали, що вони ошукували людей.

На фото: вогняна ріка, яка протікає до пащі чудернацької потвори. Також тут зображений Юда, якого несе на спині чорт.

Окрім того на іконі зображений Юда, якого несе на спині чорт; смерть багача і вбогого Лазаря; Мойсей, який веде народи на суд Божий. У пеклі величезна кількість грішників. Серед персонажів: душогубець, наклепник, розбійник, злодій. 

До основних сюжетних ліній композиції належить сцена Воскресіння з мертвих. Там, зокрема, зображені фантастичні звірі, які мають символіко-алегоричний зміст. Автор намалював представників земної та морської фаун: слона, верблюда, лева, оленя, вовка, ящірку, рака, черепаху, вужа та інших. На звуки сурм ангелів з гробів воскресають померлі, а тварини повертають пожерті тіла. За тодішніми уявленнями, при воскресінні, окрім тих людей, які померли природною смертю, було чимало тих, кого пожерли звірі. Відтак, вони повинні повернути тіла своїх жертв. 

На фото: фантастичні звірі, які мають символіко-алегоричний зміст.

Читайте також: Як це – бути реставратором старовинних дверей у Львові (Відео)

Рай тут огороджений червоним муром. Ворота до нього стереже херувим і святий Петро, який тримає ключі. Усі праведники зібралися, аби відчинити врата до раю.

«Ікона має численні потемніння та забруднення. Відтак, зараз не можна побачити того колористичного багатства. Тим паче, ще є багато деталей, яких зараз майже не видно. Коли знімуть бруд, то ми побачимо дуже багато несподіваного. Думаю, що це буде сенсаційна презентація, і ми зможемо побачити цю ікону наближеною то того, як вона виглядала у своїй первісній красі», –  додає Марія Гелитович.

Як реставруватимуть? 

Переважно ікони, на яких зображують Страшний суд чи Страсті Господні складаються з трьох дощок-частин, які творять композиційну цілісність. Однак, ця ікона дійшла до музею неповною. 

«Вона не має центральної частини – майже цілої дошки. Тобто, ціла композиція, на жаль, не збереглася. Також обрізаний верх ікони, йдеться приблизно про 10-15 сантиметрів. Можливо, її намагалися десь пристосовувати чи перемістити. Невідомо, яка її історія», – пояснює Марія Гелитович.

На втраченій частині, до слова, був зображений Ісус Христос, який судить воскреслих людей. 

Окрім того, ікона має маленький фрагмент, який колись вже намагалися відреставрувати. Хто зробив цю спробу – невідомо. 

На фото: фрагмент, який колись вже намагалися відреставрувати.

Читайте також: Єврейські розписи на Шолом-Алейхема у Львові: що зробили за понад рік реставрації (Фото)

На всій поверхні ікони є забруднення, потертя фарбового шару. Також на пам’ятці є значні механічні подряпини, а на лівій дошці внизу – ступінчастий виріз; місцями – дерев’яні та воскові вставки.

«Для цієї  пам’ятки ми склали програму реставрації, з огляду на її стан. Проведемо цілий комплекс консерваційно-реставраційних робіт. Найголовнішими етапами будуть: зняття пресованого поверхневого забруднення, потоншення потемнілого захисного покриття, після чого твір набуде свого первісного колориту, тобто вона буде набагато яскравішою. Усунемо пізніше тонування та воскові вставки. Все, що є не авторським, ми забираємо. Однак, щодо дерев’яних дощечок, то ще будемо вирішувати, чи усувати їх», – описує процес художниця-реставраторка станково-темперного живопису Марта Колодій.

На фото: художиця-реставраторка станково-темперного живопису Марта Колодій поруч із іконою «Страшний суд».

Також ікону тонуватимуть акварельними фарбами у колір близький до авторського. Завершальний етап реставрації – покриття твору лаком, щоб захистити його. 

Увесь процес роботи фахівці фіксують за допомогою фотоапарата. Окрім самого відновлення ікони, реставратори також роблять її опис, заводять спеціальний паспорт, де збирають всі дані про пам’ятку і її стан.

«Важко сказати, чи буде складною в роботі ця ікона. Звичайно, у процесі реставрації можуть виникнути якісь труднощі. Однак ікона виглядає досить міцною», – додає Марта Колодій.

Реставрація триватиме близько 2 років. Після завершення всіх робіт пам’ятка набуде експозиційного вигляду та близького до автентичного забарвлення. 

Де її покажуть?

Ікону «Страшний суд» планують показати на виставці у 2023-му році у Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького. 

«Концепцію ми ще напрацьовуємо. Називатиметься виставка «Воскресіння». Хочемо показати образ Христа як відкупителя і судді, представити ікони де розвивається ця тема («Страсті Господні», «Спас у Славі», «Страшний суд» та інші). Окрім того,  хочемо показати глядачеві дотепер невідомі або маловідомі пам’ятки іконопису XVI – XVIІ століть. Це знакові пам’ятки, які чекали реставрації більше як сто років», – підсумовує Марія Гелитович.

Для цієї експозиції вже відреставрували близько 15 ікон. Загалом хочуть представити 60-70 пам’яток. 

Нагадаємо, у Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького триває виставка робіт Юрія Скандакова. Чим вона особлива та чому її варто побачити – читайте ТУТ.

Підписуйтесь на наш Telegram. Ми цінуємо ваш час, тому надсилатимемо лише ті матеріали, які справді варті вашої уваги.

Найбільше читають:

Нове на сайті: